fbpx

אושר חוק המוחק את חוב ההוצאה לפועל של חייבים מוגבלים באמצעים

שרת המשפטים איילת שקד שקידמה את החוק: "כ-22 אלף איש, החיים תחת צל כבד של חובות מרובים וריביות עתק יוכלו לנשום לרווחה" – בארץ כלכליסט

מקור: אושר חוק המוחק את חוב ההוצאה לפועל של חייבים מוגבלים באמצעים

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את "חוק השמיטה" המוחק את חוב ההוצאה לפועל של חייבים מוגבלים באמצעים – בעלי חוב שאין סיכוי שיחזירו את חובותיהם לנושים. החוק יחול על יותר מ-20 אלף חייבים.

גלגול החוק החל בממשלה הקודמת, ומאז השבעת הממשלה החדשה קידמה אותו שרת המשפטים איילת שקד. להצעה הצטרפה הצעת חוק פרטית של ח"כ מרב מיכאלי שעליה חתמו 31 חברי כנסת. החוק הסופי מבוסס בעיקרו על ההצעה הממשלתית שהציבה יותר תנאים למימוש מחיקת החובות ("ההפטר").

לפי החוק, ההפטר יחול בשלוש השנים הקרובות על מי שמוגדר כחייב מוגבל באמצעים בארבע השנים האחרונות, שחובו הכולל נמוך מ-800 אלף שקל, אינו חייב לנושה יחיד יותר מ-400 אלף שקל, ובשלוש השנים האחרונות עמד בצו התשלומים שנקבע לו.

תוצאת ההפטר זהה לזו של פשיטת רגל, אלא שבעלי חוב רבים, ובעיקר החלשים שבהם, נמנעים מההליך מסיבות שונות. במקום זאת, נערכת להם בדיקת יכולות ונקבע להם צו תשלומים חודשי נמוך, שעשוי שלא להחזיר אפילו את הריבית החודשית – מה שהופך אותם לחדלי פירעון בפועל. בנוסף, הם גם מוגבלים בפעולות שונות כמו הקמת עסק, הפעלת חשבון בנק ויציאה מהארץ. לפי הערכות שסיפק משרד המשפטים בעבר, החוב הממוצע של מי שזכאי להפטר הוא 250 אלף שקל.
עבור ההוצאה לפועל מדובר במבצע שיימשך שלוש שנים ולצורכו הוקצה תקציב לגיוס כוח אדם. כמו כן נקבע שרשות האכיפה ורשות המסים יצליבו מידע כדי לאתר ניסיונות להונות את ההוצאה לפועל ולמחוק חובות למרות שהחייב מחזיק בנכסים. על פי החוק, מי שייתפס ברמאות גם באיחור – חובו לא יימחק.

החוק ייכנס לתוקף ימים ספורים לפני סופה של השנה העברית הנוכחית שהיא שנת שמיטה. "כ-22 אלף איש, החיים תחת צל כבד של חובות מרובים וריביות עתק יוכלו לנשום לרווחה", מסרה שקד. "זהו שינוי מבורך בחברה ובכלכלה הישראלית".
מיכאלי אמרה כי "זהו תיקון של עוול גדול. ההפטר ייתן חיים חדשים לעשרות אלפי נשים וגברים שכלואים במערכת שמלכתחילה לא היו צריכים להיות בה. זהו עוד צעד בדרך לצאת ממעגל העוני, זכות שאמורה להיות זכות יסוד. הצעד הבא הוא לטפל בריביות המטורפות בהוצאה לפועל״.

 

Rate this post

Comments

comments


Comments

ספר לנו מה אתה חושב?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

WhatsApp שלחו לנו הודעת WhatsApp
דילוג לתוכן