תמונה - אישה בוכה עם ארנק ריק מכסף

פריסת חוב עבר במזונות לתשלומים בהוצאה לפועל

אושרה בועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק לתיקון חוק ההוצאה לפועל: להסמיך את רשם ההוצאה לפועל לפרוס חוב עבר במזונות לתשלומים, בהתאם ליכולתו של החייב.

ביום 5.2.17, אושרה בועדת שרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים, איילת שקד, הצעת חוק לתיקון חוק ההוצאה לפועל, שמטרתה  להסמיך את רשם ההוצאה לפועל לפרוס לתשלומים חוב עבר במזונות וזאת  בהתאם ליכולתו של החייב.

בהצעת החוק נכתב, כי לפי חוק ההוצאה לפועל, בכל חוב שאינו חוב מזונות מוסמך רשם ההוצאה לפועל לצוות על תשלום החוב הפסוק בשיעורים, לאחר שערך חקירת יכולת לחייב או לפי תצהיר של החייב או על בסיס הסכם שנערך בינו לבין הזוכה.

במקרה של חוב עבר במזונות, רשם ההוצאה לפועל אינו מוסמך לפרוס את החוב לתשלומים והוא רשאי, מטעמים מיוחדים, להפנות את בעלי הדין לבית המשפט על מנת שישנה את פריסת תשלום.

על מנת לפשט את ההליכים ולהקל על החייב, בכך שיימנע הליך נוסף בבית המשפט לענייני משפחה, אשר במסגרתו יהיה על החייב לשלם אגרה ולהרים נטל דומה וכן עלול לארוך זמן רב ולעכב תשלום החוב – גם אם בתשלומים- לזוכה, מוצע כי לרשם ההוצאה לפועל תינתן הסמכות לפרוס חוב עבר במזונות בכפוף למספר כללים שיתוו את שיקול דעתו. צו כאמור יינתן לחייב שהגיש בקשה מנומקת, הנתמכת במסמכים, וחתם על כתב ויתור על סודיות, ולאחר שהרשם ערך חקירת יכולת לחייב, ובלבד שהחייב עומד בתשלומי המזונות החודשיים השוטפים.
לדברי שרת המשפטים, איילת שקד  "מדובר בהצעת חוק חשובה שיש בה לייעל ולהקל הן על העומס בבתי המשפט  והן על החייב שיוכל להסדיר את פריסת החוב בלשכת ההוצאה לפועל ולא יידרש לחזור לבית המשפט לענייני משפחה".

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, הודה לשרת המשפטים על קידום הצעת החוק והדגיש, כי התיקון לחוק יקל הן על החייב והן על הזוכה. החייב לא יאלץ לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה לפריסת החוב ולשלם אגרה, וכמובן שבכך ימנע גם העיכוב בתשלום החוב לזוכה.

ראו התיקון בחוק בסעיף 69(ה) לחוק ההוצאה לפועל:

תשלום בשיעורים (תיקון מס' 29) תשס"ט-2008

69.  (א)  רשם ההוצאה לפועל רשאי, לאחר חקירת יכולת לפי סעיף 67, או על סמך תצהיר לפי סעיף 68, או לפי הסדר בכתב בין החייב ובין הזוכה, לצוות על תשלום החוב הפסוק במועד או בשיעורים שיקבע.

(תיקון מס' 4) תשל"ח-1978

(ב)  על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאי רשם ההוצאה לפועל, על פי בקשת הזוכה, לצוות על תשלום החוב הפסוק במועד או בשיעורים שיקבע, מיד לאחר שהוגשה בקשת ביצוע כאמור בסעיף 6.

(תיקון מס' 4) תשל"ח-1978

(ג)   צו כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב) ייכנס לתקפו במועד שיקבע רשם ההוצאה לפועל, אך רשאי רשם ההוצאה לפועל לבטלו או לשנות את השיעורים שקבע בו בדרך שבה היה רשאי ליתן צו לפי סעיף קטן (א).

(תיקון מס' 4) תשל"ח-1978

(ד)  נקבעו שיעורים בפסק הדין, יכול רשם ההוצאה לפועל, אם ראה הצדקה לכך, להפנות את בעלי הדין לבית המשפט כדי לבקש שינוי השיעורים שנקבעו.

(תיקון מס' 18) תשנ"ו-1996 (תיקון מס' 55) תשע"ח-2018

(ה)  הוראות סעיף קטן (ד) יחולו, בשינויים המחויבים, על מזונות שנפסקו בשל תקופה שקדמה למתן פסק הדין או על תשלומי מזונות שהצטברו בשל אי פרעון במועד, והכל מטעמים מיוחדים שיירשמו.

2.7/5 – (3 votes)

comments

ספר לנו מה אתה חושב?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

WhatsApp שלחו לנו הודעת WhatsApp